Informacje

Szanowni Państwo,

Przez wiele lat na rynku wydawniczym nie było tytułu, który podejmowałby w obszarze lotnictwa: kwestie uwarunkowań środowiskowych, nowoczesnych technik budowy i modernizacji lotnisk, technologii zapewniających wyposażenie portów lotniczych i innych, mniejszych lotnisk oraz lądowisk w systemy i urządzenia niezbędne do utrzymania najwyższych standardów bezpieczeństwa w zakresie obsługi naziemnej, zarządzania i obsługi operacji w cywilnej komunikacji lotniczej.

Redakcja Magazynu „Lotnisko” z uwagą obserwuje zmiany prawne, dotyczące: ochrony środowiska, rynku pasażerskich przewozów lotniczych, przewozów cargo, tendencji w zakresie wdrażania systemów i technologii lotniskowych nowych generacji (systemy nawigacyjne, oświetleniowe i zabezpieczające, systemy ratownictwa technicznego i medycznego, systemy szkolenia i przygotowania personelu lotniskowego) oraz inne, istotne zagadnienia związane z bezpieczeństwem użytkowania portów lotniczych i obszarów około lotniskowych.

Magazyn „Lotnisko’’ w wydaniu elektronicznym, nadal będzie udostępniał podmiotom (osobom prawnym i fizycznym), działającym w obszarze lotnictwa możliwość zamieszczania publikacji na temat: zakładania nowych portów lotniczych, lotnisk i lądowisk, przebudowy lotnisk już istniejących, eksploatacji i użytkowania lotnisk, bezpieczeństwa portów lotniczych, regulacji formalno-prawnych w aspekcie współpracy międzyresortowej i finansowania inwestycji lotniskowych.

W 2001 roku, polskie porty lotnicze obsługiwały niewiele ponad 6 milionów pasażerów rocznie. Liberalizacja rynku lotniczego, wejście na rynek tanich przewoźników oraz odnotowany wówczas wzrost gospodarczy były głównymi czynnikami rozwoju lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce. Od 2003 roku, kiedy na polski rynek przewozów lotniczych wszedł pierwszy spośród tanich przewoźników, do końca 2006 r., a więc w ciągu zaledwie trzech lat, pasażerski ruch lotniczy uległ podwojeniu. Sprawdziły się wtedy prognozy, z których wynikało, że do 2010 roku, liczba pasażerów obsługiwanych w polskich portach lotniczych będzie wrastać o 15 – 25% (średnio rocznie), a następnie, średnio o około 6,5% rocznie. Wtedy kilka polskich portów lotniczych zbliżyło się do prognozowanych wskaźników, osiągając niemal kres swoich możliwości operacyjnych. Potwierdzeniem dalszej dynamiki rozwoju lotnictwa cywilnego była również aktualizacja prognoz lotniczych przewozów pasażerskich, opublikowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Założenia prognoz długoterminowych, przewidują, że w 2030 roku, polskie porty lotnicze obsłużą ponad 81 milionów pasażerów. Pojawiły się wówczas opinie, że pilnej aktualizacji wymagają założenia PRSL i LUN (Programu rozwoju sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych), który został przyjęty Uchwałą Rady Ministrów w 2008 roku. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło konsultacje w sprawie Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) oraz powiązanej z nią Prognozą oddziaływania na środowisko do ww Strategii. Ze względu, że znaczna część Strategii Rozwoju Transportu odnosi się do transportu lotniczego, uważnie obserwujemy ten proces.

Od kilku lat trwają przygotowania do budowy Centralnego Portu Lotniczego, a jednocześnie realizowany jest proces modernizacji systemu lotniczych urządzeń naziemnych i dostosowanie polskiego obszaru kontroli powietrznej (FIR EPWW), do rozwiązań europejskich i światowych. Na wsparcie wielu, dobrze przygotowanych projektów w sektorze transportu lotniczego były i nadal są dostępne środki finansowe z wielu programów unijnych. Potrzeba jeszcze czasu, aby ocenić, jak ta możliwość przełoży się na potrzeby i ambicje samorządów, podmiotów zarządzających lotniskami oraz ośrodków naukowych zaangażowanych w działania innowacyjne na rzecz lotnictwa cywilnego. Na realizację budowy CPK I programów modernizacji infrastruktury lotniskowej w Polsce liczą także firmy, dla których ten sektor gospodarki jest interesujący, również w aspekcie pozalotniczej działalności gospodarczej.

Magazyn „Lotnisko” będziemy utrzymywać w konwencji wymiany informacji, także pod kątem sukcesywnie wprowadzanych zmian regulacyjnych w lotnictwie cywilnym na poziomie międzynarodowym, unijnym i krajowym. Do współpracy nadal będziemy zapraszać ośrodki naukowe oraz ekspertów zapewniających profesjonalizm i obiektywizm przy podejmowaniu i rozwiązywaniu trudnych tematów w obszarze lotnictwa cywilnego.

Redakcja Magazynu „Lotnisko” rozważa rozszerzenie dotychczasowego zakresu działalności, poprzez utworzenie działu Usługi doradcze i eksperckie. Ten dział będzie ukierunkowany na współpracę z ministrem właściwym ds transportu, Urzędem Lotnictwa Cywilnego, PAŻP oraz z podmiotami zarządzającymi lotniskami, jednostkami samorządu terytorialnego i podmiotami zainteresowanymi zakładaniem nowych lotnisk lub modernizacją lotnisk już działających.

Wcześniejsze artykuły, (publikowane w drukowanej wersji Magazynu Lotnisko oraz w wersji elektronicznej), będą sukcesywnie udostępniane Czytelnikom w zakładce Archiwum.

W przypadku korzystania z publikacji zamieszczanych na stronach Magazynu Lotnisko, uprzejmie prosimy o podawanie danych źródłowych oraz nazwisk Autorów.

Z poważaniem,

Redakcja